Projekt szkoły XXI wieku

Klasa 3a włączyła się w realizację warszawskiego programu „Warszawska Energia”. Uczniowie analizowali problem pozyskiwania energii, przeprowadzili i opisali doświadczenia związane ze światłem, łączyli obwody elektryczne, wprawiając w ruch/działanie wiatraki, silniki, dzwonki i lampki oraz łącząc te elementy ze sobą w różnych kombinacjach. Po przeprowadzeniu doświadczeń, burzliwych dyskusjach, przemyśleniach i poprawkach, powstał projekt rewitalizacji naszej szkoły, który przedstawiamy poniżej.

1. Pomimo wysokich kosztów barwników nie chcemy używać jasnych i tanich farb. Granatowa elewacja kojarzy się ze szkołą, jest elegancka, nie będzie się szybko brudzić. Ciemny kolor będzie widoczny z daleka. Przyciąganie przez mury ciepła i nagrzewanie się pozwoli magazynować energię cieplną. Przed wejściem do szkoły oraz przy tablicy informacyjnej zostaną zamontowane lampy oświetleniowe. Dodatkowa lampa będzie oświetlać pomnik, który obecnie nie jest wyeksponowany za pomocą światła. Lampa będzie w konwencji „starej Warszawy”, aby zbudować skojarzenie z czasem historycznym.

2. Południowa ściana szkoły zostanie ozdobiona muralem z motywem kwiatów, aby przypominać o akcji Stefana Starzyńskiego „Warszawa cała w kwiatach” – będzie miłym akcentem dla osób oczekujących na autobus na kładce oraz znakiem orientacyjnym dla kierowców ze względu na położenie przy trasie szybkiego ruchu. Motywy kwiatowe zostaną podświetlone kolorowymi lampami, aby wzmocnić kolor.

Nie zdecydowaliśmy się na założenie ogrodu kwiatów na ścianie budynku ze względu na:
– duży ruch pod budynkiem uczniów i mieszkańców – gdyby z powodu burzy konstrukcja została uszkodzona, mogło by dojść do wypadku
– codzienną konieczność pielęgnacji ogrodu oraz zbyt duże koszty zużycia wody (szczególnie ze względu na wysokie nasłonecznienie)
– dużo kwitnących kwiatów może przyciągnąć nadmierną liczbę owadów, które wpadając przez okna mogą stać się zagrożeniem dla uczniów

3. Na dachu szkoły zainstalowane zostaną ekrany fotowoltaiczne oraz baterie słoneczne skierowane na południowy-wschód. Szkoła będzie mogła samodzielnie zbierać i przetwarzać energię.

4. Dodatkowym źródłem energii będzie siłownia na dachu budynku – uczniowie jeżdżąc na rowerach i korzystając z innych urządzeń będą produkować energię, a to wszystko w ramach lekcji wychowania fizycznego. Jednocześnie pozwoli to na rozluźnienie tłoku na boisku oraz zwiększenie dostępu do sali gimnastycznej. Wokół siłowni zainstalowane zostaną lampy jako wskaźniki, ile energii jest produkowane.

5. Na ścianie od strony boiska również zostanie zainstalowane oświetlenie w formie numeru 143, a rozmieszczone pomiędzy oknami.

Obecnie czekamy na poważnego, zainteresowanego naszymi pomysłami inwestora. 😉

Skip to content
%d bloggers like this: